W sytuacjach awaryjnych, takich jak wypadek drogowy, kluczowe jest szybkie i precyzyjne przekazanie informacji służbom ratunkowym. Jednym z najważniejszych elementów zgłoszenia jest podanie dokładnej lokalizacji zdarzenia. Na drogach krajowych i ekspresowych znajdziesz słupki kilometrowe, które dostarczają wszystkich niezbędnych informacji potrzebnych do precyzyjnego określenia miejsca wypadku.
Źródło: Gryfińskie Stowarzyszenie Ratownicze
Jak odczytywać dane ze słupka kilometrowego?
Słupek kilometrowy to niewielki znak drogowy ustawiony wzdłuż trasy, który zawiera trzy podstawowe informacje:
- Numer drogi: To oznaczenie drogi, na której się znajdujesz. W przykładzie z infografiki jest to droga numer 16.
- Kilometr drogi: To liczba wskazująca, na którym kilometrze danej drogi się znajdujesz. Na infografice jest to 246 kilometr.
- Metr drogi: Liczba ta określa dokładne miejsce na kilometrze, liczone co 100 metrów. Przykład na infografice to 5, co oznacza, że znajdujesz się na 246 kilometrze i 500 metrze drogi.
Korzystając z tych informacji, możesz dokładnie podać swoją lokalizację, co znacząco ułatwia służbom ratunkowym szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia. Pamiętaj, że precyzja w przekazywaniu tych danych może uratować życie! Infografika zamieszczona powyżej jest doskonałym przykładem, jak poprawnie odczytywać dane ze słupka przy drodze. Zachęcamy do zapoznania się z nią i zapamiętania tych ważnych informacji na przyszłość.
Jaka jest odległość między słupkami na drodze?
Odległość między słupkami pikietażowymi na drogach jest ściśle związana z ich funkcją. Ponieważ najmniejsza wartość oznaczona na tych słupkach to metr drogi, liczony co 100 metrów, logiczne jest, że muszą być one rozmieszczone właśnie w tych odstępach. Istnieje jednak wyjątek od tej zasady – zagęszczenie słupków jest większe na łukach drogi, gdzie dodatkowo informują one o krzywiznie jezdni, co byłoby trudne do osiągnięcia przy standardowym rozmieszczeniu.
Normy regulujące umiejscowienie słupków pikietażowych określają nie tylko odległości między nimi, ale także ich budowę. Oto kluczowe parametry:
- Podstawa słupka: Powinna mieć szerokość od 120 do 140 mm.
- Biały pas u góry: Musi mieć szerokość od 140 do 150 mm.
- Czerwony pasek z odblaskiem: Powinien mieć szerokość 200 mm.
- Wysokość słupka: Element wystający z ziemi musi mieć co najmniej metr wysokości.
Wyjątek stanowią słupki umieszczone na barierach ochronnych, które są niższe i nazywane słupkami U-1b.