Proces powstawania nowych przedsiębiorstw jest stale udoskonalanych wciąż jednak jest kilka zadań, które należy wykonać w odpowiedniej kolejności, by móc cieszyć się z własnej firmy.
Formularz CEIDG
Na samym początku należy wypełnić formularz CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Wpis do Ewidencji jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, wskazanie numeru NIP, a także wyborem określonej formy opodatkowania i zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS. Za pomocą tego formularza zgłaszane są też wszelkie zmiany w tym zakresie. Jeśli zakładana jest spółka cywilna, każdy wspólnik musi złożyć osobny wniosek CEIDG. W formularzu jest również miejsce na rodzaj wykonywanej działalności. Podaje się je za pomocą numerów wskazanych na podstawie PKD – Polskiej Klasyfikacji Działalności. Nie ma limitu podawanych numerów PKD. Rejestracja firmy jest w Polsce bezpłatna – musimy o tym pamiętać, ponieważ nadal w funkcjonuje wiele firm, które chcą wyłudzić pieniądze od początkujących właścicieli firm, wysyłając im wezwania do zapłaty np. za wpis do CEIDG.
Urząd Skarbowy i ZUS
W momencie założenia firmy numer NIP właściciela staje się również numerem NIP działalności. Jednak jeśli takiego numeru wcześniej nie było, jest on nadawany na podstawie wniosku CEIDG w terminie do 3 dni roboczych. Należy także podjąć decyzję czy będzie się płatnikiem VAT czy nie.
Każdy przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Jest jednocześnie płatnikiem oraz ubezpieczonym. Jeśli działalność jest jedynym źródłem dochodów trzeba wypełnić druk ZUA. Z kolei druk ZZA przeznaczony jest dla osób, które jednocześnie zatrudnione są na podstawie umowy o pracę i zarabiają więcej niż minimalna krajowa. Dokumenty można złożyć w dowolnym oddziale ZUS, już po złożeniu wniosku CEIDG, ale nie później niż 7 dni od momentu powstania obowiązku ubezpieczenia. Istnieje także możliwość wysłana ich w formie listownej.
Biuro księgowe i pieczątka
W formularzu CEIDG należy już wskazać kto będzie odpowiedzialny za dokumentację księgową firmy. Jeśli decyzja jeszcze nie zapadła to można wpisać samego siebie, a dopiero później zmienić dane, już po wyborze danego biura księgowego.
Wprawdzie nie ma nakazu posiadania pieczęci firmowej, ale okazuje się to często konieczne. Przydaje się w sytuacjach prawnych i handlowych. Najbardziej pod tym względem rygorystyczne są banki, które wymagają pieczątki do założenia konta bankowego. Na pieczęci firmowej powinny znaleźć się informacje takie jak nazwa firmy, adres siedziby, dane kontaktowe (adres, mail, telefon), REGON i NIP.
Konto firmowe
Podczas wyboru banku do prowadzenia rachunku firmowego warto zwrócić uwagę m.in. na wysokość opłat za prowadzenie rachunku i inne usługi np. przelewy czy wpłaty i wypłaty gotówkowe. Nie bez znaczenia jest także lokalizacja oddziałów i bankomatów. W banku niezbędne do tego celu są dokumenty takie jak oryginał wpisy do ewidencji działalności gospodarczej, dowód osobisty, dokument nadający numer REGON, a także pieczątka firmowa. O założeniu konta trzeba informować US oraz ZUS poprzez wypełnienie wniosku aktualizacyjnego CEIDG.
Artykuł sponsorowany